Matematikos mokytojų naujos patirtys Milane
Vykdydami Erasmus+ projektą „Matematika per patyriminį ugdymą – sėkmės raktas kiekvienam vaikui ir mokytojui“, Telšių Vincento Borisevičiaus gimnazijos matematikos mokytojai, lydimi saleziečio Massimo Bianco, spalio 27–lapkričio 3d. buvo išvykę į Milaną. Jie stebėjo ne tik italų pamokas, diskutavo apie ugdymo sistemų skirtumus, bet ir aplankė keletą miesto kultūros paveldo vietų.
Pirmąją dieną Lietuvos mokytojus pasveikino Istituto Salesiano Sant'Ambrogio mokyklos direktorius Stefano Mascazzini, kuris pristatė mokyklos filosofiją, pagrįstą Šv. Jono Bosko saleziečių dvasia. Šioje mokykloje akcentuojamas visapusiškas vaikų ugdymas, pabrėžiant ne tik akademinius pasiekimus, bet ir vertybinį ugdymą, mokinių asmenybės brendimą. Mokykla garsėja kūrybišku ir patyriminiu mokymu, kurio tikslas – padėti mokiniams mokytis per praktiką, diskusijas ir projektus. Italijos mokytojai akcentuoja, kad mokiniai turėtų matyti praktinę mokymo dalykų naudą ir juos sieti su kasdienėmis situacijomis, todėl matematikos ir kitų dalykų pamokose dažnai pasitelkiami tyrimais grįsti metodai. Stebėtos Dario Beretta pamokos. Vienoje iš jų buvo atliekamas mikroorganizmų tyrimas per mikroskopus. Kitoje matematikos pamokoje buvo analizuojamos ir lyginamos Italijos bei Amerikos balsavimo sistemos, skaičiuojami procentai. Tokios pamokos ugdo ne tik akademinius įgūdžius, bet ir skatina mokinių smalsumą. Mokiniai aktyviai įsitraukė į praktinį darbą, o teorija buvo pateikta, remiantis realiomis gyvenimo situacijomis.
Antrąją dieną Milane mokytojai su gimnazijos moksleiviais pradėjo dalyvaudami ryto maldoje, kurios metu kapelionas priminė artėjančių Visų Šventųjų ir Vėlinių švenčių prasmę. Vėliau buvo stebimos matematikos ir fizikos pamokos, kurias vedė mokytojai Dario Toponi, Riccardo Bianchi, Cinzia Durante ir Silvia Tonavede. Mokiniai aktyviai dalyvavo pamokose, o mokytojai demonstravo įtraukiančius mokymo metodus, kuriais siekiama ne tik išdėstyti temą, bet ir skatinti mokinių kritinį mąstymą bei diskusijas. Po pamokų mokytojai diskutavo apie Italijos ir Lietuvos švietimo sistemos panašumus bei skirtumus. Diena baigėsi ekskursija į įspūdingą Milano katedrą – gotikinio meno šedevrą, kuris sužavėjo architektūra.
Trečiąją dieną Lietuvos mokytojus pasitiko saleziečių bendruomenės direktorius don Alessandro Ticozzi. Mokytojai stebėjo matematikos pamokas, kurias I–II gimnazijos klasėse vedė mokytojai Topini Dario, Spinelli Cristina ir Garbarino Filippo. Buvo įdomu matyti, kaip gimnazijos mokiniai noriai įsitraukia į pamokos veiklas. Po pamokų vyko diskusijos su Italijos mokytojais apie būdus, kaip skatinti mokinių mokymosi motyvaciją, įtraukiant juos į aktyvias praktines veiklas ir projektus. Dienos pabaigoje mokytojai apsilankė Leonardo da Vinci mokslo ir technologijų muziejuje – didžiausiame mokslo muziejuje Italijoje. Čia mokytojai galėjo susipažinti su Leonardo da Vinci genialiais moksliniais pasiekimais. Muziejuje eksponuojamos įvairios mašinos ir modeliai, sukurti pagal Leonardo da Vinci brėžinius, atspindintys neįtikėtiną šio mokslininko ir išradėjo viziją. Šis muziejus suteikė įkvėpimo kurti tarpdisciplininius projektus, jungiančius matematiką, technologijas ir inžineriją.
Ketvirtąją dieną mokytojai gilinosi į Italijos švietimo kultūrą ir jos specifiką, aptardami patyriminio ugdymo pritaikymą specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) turintiems mokiniams. Italijos mokytojai dalijosi savo metodais ir principais, kurie padeda SUP mokiniams įsitraukti į ugdymo procesą, o mokymo medžiagą – pritaikyti pagal individualius poreikius. Istituto Salesiano Sant'Ambrogio mokykla taiko ir skaitmenines bei interaktyvias priemones, tačiau kartu griežtai draudžia naudoti mobiliuosius telefonus mokymo proceso metu. Tokia politika, kaip paaiškino Italijos pedagogai, padeda mokiniams išlikti dėmesingiems pamokose, gerina klasės discipliną ir sumažina išsiblaškymą. Lietuvos mokytojai tai vertino kaip pavyzdį, kaip padidinti dėmesingumą ir mokymosi efektyvumą.
Artėjant Visų Šventųjų dienai, mokytojai aplankė Milano Cimitero Monumentale kapines, kurios laikomos muziejumi po atviru dangumi. Kapinėse gausu meno ir architektūros kūrinių – nuo puošnių marmurinių antkapių iki obeliskų ir šventyklų reprodukcijų, simbolizuojančių Milano istorijos ir meno palikimą.
Sekančiais dvi dienas mokytojai tyrinėjo objektus patyriminiam ugdymui, kuriuos rekomendavo Italijos kolegos.
Savaitė Milane buvo kupina įspūdžių ir naujų atradimų. Lietuvos mokytojai ne tik stebėjo pamokas, bet ir užmezgė ryšius su Italijos pedagogais, dalijosi patirtimi bei sužinojo vertingų idėjų, kurias planuoja pritaikyti savo pamokose. Apsilankymai Milano kultūros paveldo vietose – Duomo katedroje, Leonardo da Vinci muziejuje – praplėtė akiratį ir sustiprino supratimą apie tarpdisciplininio mokymo svarbą. Ši mokytojų kelionė buvo įkvepiantis patyrimas, skatinantis gilinti matematikos ir kitų mokslų ryšį su menu, technologijomis bei kasdieniu gyvenimu.
Atnaujinta: 2024-12-06